Розробки уроків

Розробка уроків за темою
«Сімейне право України»



Урок 1. ОСНОВИ
СІМЕЙНОГО ПРАВА УКРАЇНИ

Цілі уроку: узагальнити знання учнів з теми «Сімейне право України»; розвивати вміння аналізувати, знаходити причинно-наслідкові зв'язки, вміння критично мислити; вихову¬вати повагу до загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Форма проведення: урок-тренінг.
Обладнання: великі аркуші паперу, кольоро¬ві олівці, маркери.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Мотивація знань учнів

Учитель. Сім'я має надзвичайно важливе значення для людини, оскільки в ній вона живе в оточенні родичів, які можуть і зрозу¬міти, і вибачити, і підтримати, допомогти «стати на ноги» і знайти свій шлях у житті.
Зі шлюбом і сім'єю пов'язані всі прояви лю¬бові, і святість та щастя материнства або батьківства, і можливість недаремно (тобто не тільки для себе, а й для інших) прожити своє життя, розкрити усе багатство своїх по¬чуттів і духовних сил, отримати найбільшу радість неформального спілкування. Щоправда, сім'ї бувають різні: повні та не¬повні, багатодітні та бездітні, рівноправні та авторитарні, щасливі та нещасливі. Але, як стверджують сьогодні вчені й педагоги, якою буде ваша сім'я — значною мірою залежить від вас самих. Насамперед, від ваших знань про сім'ю та від вашого бажання будувати сі¬мейні стосунки на засадах любові, відпові¬дальності, добра й злагоди. Тому не випадково видатний педагог В. О. Сухомлинський пи¬сав, шо в школі важко готувати дітей до вибо¬ру професії, бо їх багато, але є одна, яку вибере кожен. Усі хлопці та дівчата стануть у майбут¬ньому чоловіками та жінками, батьками та матерями, й готувати їх до цього потрібно.





ІІІ. Основна частина уроку

Вправа «Усі різні — усі рівні»
Учні сідають в коло. Вчитель звертається до учнів: «Зараз кожен із нас має сказати своє¬му сусідові праворуч лише дві фрази, які бу-
дуть починатися зі слів: «У мене краще за тебе виходить...» та «У мене гірше за тебе ви-ходить...». Партнер мовчки вислуховує і звертається до свого сусіда праворуч з та¬кими ж словами.
Обговорення вправи проводиться таким чи¬ном, щоб учасники дійшли спільного ви¬сновку: «Усі люди різні, але це не означає, що хтось кращий, а хтось гірший. Взаємо¬відносини між людьми повинні будуватися на почуттях: поваги до людської гідності; терпимості до вірувань, думок, поведінки інших; здатності примиритися з чужою дум¬кою; співпраці, духу партнерства; прийнят¬тя іншого таким, яким він є; здатності по¬ставити себе на місце іншого.
Вміння розуміти і поважати іншого — важ¬ливий крок до побудови щасливої сім'ї.
Вправа «Вислови свою позицію»
Клас ділиться на 4 групи. Кожна група отри¬мує великий аркуш паперу, на якому запи¬сане одне з проблемних запитань. Кожна з груп, передаючи по черзі ці аркуші, повин¬на записати свою відповідь на питання. Ар¬гументація не може збігатися з відповідями попередніх груп.

Питання для подальшого обговорення:
Чи повинна держава опікуватися про¬блемами сім'ї?
Чи потрібно законодавчо закріплювати шлюбний вік?
• Чи потрібно укладати шлюбний договір?
• Чи потрібна згода батьків на укладення шлюбу?
Після того як кожна група відповість на пи¬тання, вчитель вивішує аркуші з відповідя¬ми на дошку. Йде обговорення кожної проб¬леми, робляться висновки.

Вправа «Щаслива сім'я»

Клас ділиться на групи. Кожна із груп отри¬мує завдання зобразити щасливу сім'ю (це можуть бути малюнок, вірш, невеличкий твір, міні-п'єса, карикатура і т. ін.).
Учні по черзі презентують свої роботи.





IV. Підбиття підсумків

Метод «Уявний мікрофон»
Я маю намір у майбутньому:
1. Створити сім'ю, тому що...
2. Залишитися незаміжньою (неодруже¬ним), тому що...

Урок 2. ЗАКОНОДАВСТВО
ПРО ШЛЮБ ТА СІМ'Ю. ПОРЯДОК
УКЛАДЕННЯ ШЛЮБУ
Цілі уроку: розглянути з учнями визначення сім'ї, засвоїти умови, необхідні для вступу до шлюбу, порядок розірвання шлюбу; залу¬чити учнів до роботи з текстом Сімейного кодексу України; розвивати уміння аналізу¬вати документи, порівнювати, синтезувати, робити .висновки, мислити критично; під¬вести учнів до розуміння важливості знань у галузі сімейного права для формування ними в майбутньому сім'ї.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування навичок учнів.
Форма уроку: урок-дослідження.
Очікувані результати
Після цього уроку учні:
• . опрацюють поняття «шлюб», «сім'я»,
«шлюбний договір»;
знатимуть про умови вступу до шлюбу та порядок його укладення;
• навчаться працювати з правовими акта¬ми, аналізувати їх, робити висновки; аналізуватимуть правові ситуації та про¬понуватимуть шляхи їх розв'язання на підставі положень сімейного законодав¬ства;
• , висловлюватимуть власні думки щодо
створення сім'ї;
переконаються у відповідності сімейно¬го законодавства України загальнолюд¬ським моральним принципам.
Основні поняття: «сім'я», «шлюб», «шлюб¬ний вік», «шлюбний договір».  ,-
Обладнання: Конституція України, Сімей¬ний кодекс України, роздавальні матеріали для кожного учня.
ХІД УРОКУ

І.  Організаційна частина уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Представлення теми і мети уроку
Учитель. Завдання нашого сьогодніш¬нього уроку —. не тільки дізнатися про шлюб та сім'ю, ознайомитися з правовою базою сімейних відносин, а й підготувати вас до
розуміння того, що сім'я — це найвища цінність для кожного з вас.

III. Вивчення нового матеріалу

Законодавство про шлюб та сім'ю
Основними . джерелами сімейного права є Конституція, Сімейний кодекс та інші нормативно-правові акти: Закони «Про охорону дитинства» (26.04.2001, зі змінами), «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» (21.11.1992, зі змінами), «Про попередження насильства в сім'ї» (15.11.2001), Постанова Кабінету Міністрів України «Про порядок укладення шлюбного договору» (10.06.1993) та інші. ;.

І. Робота в парах
Використовуючи текст Конституції України (ст. 24), виконайте завдання: (С
1. Які права й можливості проголошує Конституція?
2. Наведіть приклади того, як держава пік¬лується про розвиток сім'ї.
Учитель. Сімейний кодекс України визначає засади, шлюбу; особисті немайнові та майнові права і обов'язки подружжя, під¬стави виникнення, зміст прав та обов'язків батьків і дітей, усиновлювачів та усиновле¬них, інших членів сім'ї та родичів.
Робота з Сімейним кодексом
1. Що таке сім'я ?
2. Які існують підстави для створення сім'ї?
Із Сімейного кодексу України
...Сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки.
...Сім'я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним заса¬дам суспільства.
Поняття «шлюб» та порядок його укладення
Шлюб — це сімейний союз чоловіка та жін¬ки, зареєстрований у державному органі реєстрації актів громадянського стану.
Робота в групах
Кожна група отримує завдання опрацювати відповідно одну зі статей Сімейного кодек¬су — ст. 22, 23, 24, 25 і дати відповідь на за¬питання:
• Які існують умови вступу до шлюбу? Результати обговорюються і записуються.

Висновок
Для вступу до шлюбу потрібно:
• добровільна згода осіб, які одружуються;
• реєстрація шлюбу в державній установі;
• відсутність   іншого   зареєстрованого шлюбу;
• досягнення шлюбного віку.
«Вислови свою позицію»
1.  Чи є доцільним встановлення шлюбного віку
2.   Шлюбний договір
Учитель. Статті 93- 98 Сімейного кодексу визначають зміст, форму, порядок укладен¬ня шлюбного договору. Зверніть увагу, сфе¬ра особистих відносин договірному врегу¬люванню не підлягає.
Робота зі зразком шлюбного договору (у кожного учня на парті).
Висловіть свою думку.
• Чи доцільно укладати шлюбний договір?

III. Узагальнення та систематизація знань
Знайдіть помилки в тексті
«Шлюб» — це сімейний союз жінки і чолові¬ка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану або через релігійний обряд у церкві після досягнення жінкою та чоловіком 18 років. Якщо ж у них є діти, можливе зменшення шлюбного віку на 2-3 роки за рішенням державного органу реєстрації актів цивільного стану з обо¬в'язковим укладенням шлюбного договору напередодні одруження».

IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Метод «Уявний мікрофон»
Я маю намір в майбутньому:
а) створити сім'ю, тому що...
б) залишитися незаміжньою (неодруже¬ним), тому що...
Цю вправу можна повторити з учнями на останньому уроці з вивчення даного розділу.
Робляться висновки, виставляються оцінки.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Розв'язати правову задачу , Юрій (20 років) та Анжела (16 років, ва¬гітна) вирішили одружитися, про що дівчина повідомила своїх батьків. Бать¬ки Анжели проти шлюбу, оскільки хло¬пець не має вищої освіти, ніде не вчить¬ся і не має постійного заробітку. Як буде вирішено ситуацію?
3. Для учнів, які мають навички роботи на ПК, пропонується підготувати презен¬тації.
/ група — «Усиновлення»;
• 2 група — «Опіка та піклування»; '
 З група — «Патронат».


Додаток

Шлюбний договір

м. Лебедин «_____» ______ 20______р.
Ми,_, що проживає за адресою_, пас¬порт: серія _______№______, виданий_______«_____»_______р.,та ___________, що проживає за адресою, паспорт:  серія __________ №_______, виданий_______«_____».____________. Р-, подавши «_______»______2009 р.
заяву про реєстрацію шлюбу до_________________________________ і маючи намір врегулювати майнові
відносини між нами як подружжям, визна¬чити наші майнові права і обов'язки, керую¬чись ст. 92-102 Сімейного кодексу України, уклали цей Шлюбний договір про таке:
1. Із майна, яке буде належати нам на пра¬ві спільної сумісної власності, 2/3 (дві - третини) - належатимуть мені, ________________,
а 1/3 (одна третина) — мені,_________________________.
Це право зберігається за нами і у випад¬ку, коли один із нас буде зайнятий на¬вчанням, веденням домашнього госпо¬дарства чи доглядом за дітьми.
2. Належний мені,_________________на підставі технічно¬го паспорту, виданого,__________________________, автомобіль,
державний номерний знак , зареє¬стрований в_, після укладення шлюбу
в органах реєстрації актів цивільного стану переходить у нашу з чоловіком,
, спільну сумісну власність. Музичні інструменти, придбані мною,
__________________________________, до шлюбу, а також ті, які я придбаю
за час шлюбу, належатимуть нам із дру¬жиною, _________________________, на праві спільної сумісної власності.
3. На праві спільної сумісної власності нам буде належати також майно, набуте кож¬ним із нас за договорами дарування в період перебування в зареєстрованому шлюбі, а також коштовні (вартістю по¬над _) речі індивідуального користу¬вання.
4. Я,________________________________________, зобов'язуюсь разом зі своєю дру¬жиною утримувати її непрацездатну ма¬тір, __________________, надати можливість для її прожи-вання разом з нами, виділивши їй окре¬му кімнату, а також надавати щомісячно грошові суми в розмірі ________грн.
5. Я,_______________________________, зобов'язуюсь ощадливо ставитись
до сімейного бюджету, здійснювати об¬лік проведених витрат на покупки су¬мою понад  _______________________________, про що повідомляти чо¬ловіка.
6. Я,____________________________________, зобов'язуюсь забезпечити прожи¬вання своєї сім'ї в окремій квартирі, окремо від батьків протягом перших п'яти років подружнього життя.
7. Цей Шлюбний договір набуває чиннос¬ті в день реєстрації шлюбу між ________________________________та ____________________________.
8. Цей Шлюбний договір не може бути змінений в односторонньому порядку.
9. Цей Шлюбний договір складено україн¬ською мовою, на_аркушах, у трьох ав¬тентичних примірниках, один з яких зберігається в справах _ нотаріальної контори, а два інші видаються кожному із подружжя.
Підписи:                                
 Чоловік ________/_________ Дружина _________/__________


Урок 3. ПРИПИНЕННЯ ШЛЮБУ.
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ПОДРУЖЖЯ

Цілі уроку: розглянути питання про припи¬нення шлюбу, права і обов'язки подружжя; виховувати почуття відповідальності та обов'язку перед сім'єю; розвивати вміння брати участь в обговоренні, дискусії, аргу¬ментовано висловлювати свою думку, по¬рівнювати різні точки зору, робити вис¬новки.
Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
пояснювати різницю між припиненням шлюбу і визнанням його недійсним;
• характеризувати права та обов'язки по¬дружжя;
• аналізувати нормативно-правові акти;
• складати схеми;
• розв'язувати правові задачі, висловлю¬вати та аргументувати власну точку зо-РУ-
Основні поняття: розлучення, визнання шлюбу недійсним, особисті немайнові та майнові права подружжя, особиста приват¬на власність, спільна сумісна власність.
Обладнання: Конституція України, Сімей¬ний кодекс України, підручник з курсу «Правознавство», збірник задач (ред. С. П. Ратушняк).

ХІД УРОКУ

І.   Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

Запитання

1. Які законодавчі акти регулюють сімейне право?
2. Що таке шлюб, сім'я?
3. Які умови вступу до шлюбу?
4. Чи обов'язковим є укладення шлюбного договору? У чому його особливість?
Перевірка розв'язання домашньої задачі.

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Тема сьогоднішнього уроку не дублює матеріал підручника, вивчивши який ви станете більш обізнаними щодо правових норм сімейного законодавства. Ми будемо говорити про сім'ю, про те, що кожен з подружжя має не тільки права, а й обов'язки. Взаємоповага, взаєморозу¬міння — ось ті якості, що важливі для кож¬ного з нас. Сподіватимемось, що кожен з вас у майбутньому створить міцну, щасливу сім'ю, а знання, отримані на уроках право¬знавства, тільки допоможуть в цьому.

IV. Вивчення нового матеріалу
Припинення шлюбу
та визнання його недійсним
Опрацювання гл. 5 та гл. 11 Сімейного ко¬дексу і складання схеми.
Шлюб припиняється
1
і   . п
автома-. тично шляхом розлучення шляхом, визнання недійсним

у разі смерті або визнан¬ня помер¬лим одного з подружжя органами РАГСу в суді
Метод «Навчаючи — вчуся»
Користуючись Сімейним кодексом Украї¬ни, дайте короткий коментар кожної під¬стави припинення шлюбу: 1-а група — ст. 38, 39;
• 2-а група — ст.40, 41;
• 3-я група — ст. 45, 46;
• 4-а група — ст. 104; 5-а група — ст. 106, 107; 6-а група — ст. 109.
Групи по черзі презентують свої роботи. Робляться висновки.
Права та обов'язки подружжя
Учитель. Укладання шлюбу породжує взаємні права та обов'язки подружжя.
Права та обов'язки подружжя

особисті немайнові '     майнові права
■ Ч
особиста приватна влас¬ність дружини та чоловіка спільна сумісна власність подружжя
Використовуючи текст Сімейного кодексу, за допомогою навідних запитань вчителя, учні розкривають зміст кожної групи прав.
Вправа «Добір фактів» з елементами дискусії
Учитель наводить перелік прав та обов'язків і пропонує учням визначити, до якої групи їх віднести, а також висловити свої міркуван¬ня щодо кожного зачитаного твердження.
Із Сімейного кодексу України
• ст. 35. Право на вибір прізвища при реє¬страції шлюбу; ■ -
• ст. 49. Право на материнство;
• ст. 50. Право на батьківство;
ст. 51 52. Право дружини та чоловіка на повагу до своєї індивідуальності; на фі¬зичний та духовний розвиток; ст. 55. Дружина та чоловік зобов'язані спільно дбати про матеріальне забезпе¬чення сім'ї;
ст. 56. Дружина та чоловік мають право на особисту свободу, на вибір місця сво¬го проживання;
ст. 57. Право особистої приватної влас¬ності дружини та чоловіка; ст. 58. Право спільної сумісної власності подружжя;
• ст. 75. Право одного з подружжя на утри¬мання;
ст. 144. Обов'язок батьків зареєструвати народження дитини;
• ст. 145—146. Визначення прізвища та імені дитини;
• ст. 180. Батьки зобов'язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.
Розв'язання правової задачі
Марія та Максим одружилися тиждень тому. На подаровані гроші вони придбали телеві¬зор, наручні годинники, кухонний комбайн, жіночу шкіряну куртку. А гроші, що залишились, поклали на рахунок у банку, відкритий на ім'я чоловіка. Визначте режим власності на придбані речі та банківський рахунок.

ІV.Підбиття підсумків уроку.
 Учитель. Шлюб – це сімейний союз чоловіка і жінки, який передбачає взаємні права та обов’язки. Сімейний кодекс чітко передбачає випадки, коли шлюб припиняється автоматично, порядок розірвання шлюбу.

Оцінювання навчальної діяльності учнів.

V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.

Додаток
Права та обов’язки подружжя
Особливості немайнові  Майнові
Дружина має право на материнство;
Чоловік має право на батьківство;
Мають рівне право на повагу до своєї індивідуальності, своїх звичок і смаків;
Рівне право на фізичний і духовний розвиток , на одержання освіти, прояв своїх здібностей, на створення умов для праці і відпочинку;
Мають право на зміну прізвища;
Мають право на розподіл обов’язків і спільне вирішення  питань життя родини;
Мають право на особисту свободу;
Зобов’язані піклуватися про родину.
  Мають право на особистої приватної власності;
Мають право загальної спільно власності;
Повинні матеріально підтримувати одне одного.



Подорож до країни закону та права

Мета: ознайомити учнів з історією законо¬давства, найбільш відомими законами сві¬тової історії, історії України, показати роль закону та права; формувати риси правової свідомості; виробляти вміння працювати з джерелами права, давати оцінку, коменту¬вати закон; виховувати законослухняність.
Обладнання: ілюстративні матеріали; урив¬ки текстів законів.

ХІДУРОКУ-ГРИ

— Сьогодні ми поговоримо з вами про виникнення найдавніших правових пам'яток людства, що слугували джерелами права.
Цікаво знати
Відомо 25 найдавніших правових пам'яток правової культури до XX ст. Серед них і зга¬дані нами закони Хаммурапі — вавилон¬ського царя, Закони XII таблиць (Старо¬давній Рим), Салічеська правда (держава франків), звід законів «Тайхоре» (Японія), Конституція США, Французький цивіль¬ний кодекс — Кодекс Наполеона.
Станція І. Стародавній Вавилон
— Давайте з вами здійснимо подорож в далеке минуле Закону і Права. Адже, як відомо, ці по¬няття існують поряд, де є закон, там є право.
З'явилися вони з появою держави. Отож, там, де існували найдавніші держави, там і з'яви¬лися закон і право. Першу нашу подорож ми здійснимо до Стародавнього Вавилону.
У першій половині XVIII ст. до н. е. Вавилон набирає могутності в період правління царя Хаммурапі (1792-1750 рр. до н. е.).
За 42 роки правління він створив велику державу зі столицею у Вавилоні. Його прав¬ління відзначилося тим, що були створені закони, які впорядковували стосунки між верстами населення. Закони складалися з 282 статей, де визначалися міри покарання за різні злочини. (Портрет царя Хаммурапі, уривок із закону.)
Запитання
1.  Чиє майнове становище прагнув зміц¬нити, зберегти Хаммурапі? (Середніх верств, землеробів)
2. Чому? (Бо вони служили у війську, сплачу¬вали основну частину податку.) 3. 3. Яким чином закони Хаммурапі намага¬лися встановити справедливість? (За¬провадження справедливості «талону» — «око за око», «зуб за зуб».)
4. Як ви оцінюєте даний шлях досягнення справедливості?


Цікаво знати
Закони Хаммурапі проголошували, що:
за посягання на життя чи власність лю¬дини - кара, яка була тим більш жор¬стокою, чим багатшим був потерпілий;
якщо раб протестував проти свого ста¬новища, йому відрізали вухо;
дозволялися шлюби рабів та вільних людей, спільні діти яких народжували¬ся вільними;
борг дозволялося прострочувати, заміняти срібло іншими цінностями, заборонялося забирати за рахунок боргу склад, поле та врожай:
продавці – шахраїв крали;
заборонялося самосуд, кару призначав лише суд;
У разі якщо важко було встановити істину, здійснювали «божий суд»: кидали підозрюваного  в річку. Якщо людина випливла вважали що вона не винна, якщо тонула – на те була воля божа;
Якщо людина за несплату боргів потрапляла в рабство, вона мусила залишаться рабом протягом трьох років на четвертий рік її відпускали.

Станція II. Стародавня Греція
Запитання
Чи доводилося вам бачити жіночий об¬раз, з пов'язкою на очах і терезами в ру¬ках? Хто ж вона? (Ілюстрація Феміди)
Феміда - у грецькій міфології богиня права, закону, порядку. Феміда нібито наглядала за тим, щоб ні боги, ні люди не порушували за¬конів.
Відповідно, Феміда - правосуддя, закон; жер¬ці Феміди — слуги закону: судці, юристи. «Із вікон висовувалися непідкупні голови жерців Феміди» (М. В. Гоголь «Мертві душі» ) .

Станція III. Стародавній Рим

Римське право дійшло до нас як класичний зразок цивільного права. У часи Римської імперії були закладені основи сучасного ци¬вільного права. Багато понять (кодекс, судо¬вий процес, суди, спадщина) побутують у су¬часній юриспруденції.
Давайте заглянемо на Марсове поле в Римі, де зібралося багато людей. Чому? З якою метою?
Щоосені на Марсовому полі в Римі обирали кращих громадян на державні посади. Ті, хто прагнув обійняти посаду, з'являлися на коміції (народні збори) вбраними в тогу (кандиду — білий плащ), яка була символом чистої совісті народного обранця. Відтоді всіх, хто прагне бути обраним на будь-яку посаду, називають кандидатом. Коміcії, окрім виборів магістратів, ухвалювали зако¬ни, розглядали скарги на судові рішення.


Станція IV. Київська Русь

Запитання
• Пригадайте найдавнішу пам'ятку пра¬вової культури України, яку ви вивчали в курсі історії України. («Руська Прав¬да», XIст.)
«Руська Правда» - найдавніша пам'ятка правової культури України. Вона теж нале¬жить до згаданих нами 25 правових па¬м'яток.
Слово «правда» означало закон. Оригінал документа не зберігся, але до наших часів дійшло близько 300 списків пізніших його редакцій, яких відомо три. Це була збірка норм руського права. Найдавніша «Правда» містила лише 17 статей. У них йшлося про покарання за вбивство, побої, вчинення ка¬ліцтва, їзду на чужому коні, псування майна тощо. Зберігалося право родичів на кровну помсту за вбивство, яку міг замінити грошо¬вий штраф.
Широкими можливостями у майновій сфері користувалися жінки. На відміну від ба¬гатьох європейських юридичних пам'яток, «Руська Правда» не передбачала застосуван¬ня смертної кари, відрубування рук, ніг.
Кровна помста, яка дозволялася за часів Ярослава Мудрого, була категорично забо¬ронена його синами.
За висловом відомого російського історика Василя Ключевського, «Руська Правда» «виявляє чудову для її юридичного віку ви¬разність і передбачливість, величезну кіль¬кість вироблених норм і визначень».

Станція V. Литовсько-Руська держава

Закони видавалися у формі універсалів.
В українських землях застосовувалися такі пам'ятки правової культури, як Литовські статути - 1529, 1566, 1588 рр.
Видатний український історик Михайло Грушевський називав' Литовські статути «шляхетськими кодексами», оскільки вони упорядковували передусім правовий статус дворянства та захищали права і численні привілеї цього стану.
Величезне значення для українських міст мали збірки магдебурзького права. Ці доку¬менти мали силу законодавчих актів у міс¬тах, що звільнялися від управління й суду феодалів. Такі міста отримували право міс¬цевого самоврядування.
В Україні ж уперше магдебурзьке право отримало місто Сянок на Львівщині у 1339 р.

Цікаво знати
В історії людства для позначення норма¬тивних актів і нормативних договорів різної юридичної сили вживалися такі поняття: асізи, булли, декрети, договори, едикти, за--коли, кодекси, конвенції, конституції, лау-ди, ординації, ордонанси, пакти, положен¬ня, правди, статті, статути, трактати, угоди, універсали, яси та інше.
Запитання
• Пригадайте, які міста Сумщини діста¬ли магдебурзьке право?

Станція VI. Період XVIII ст.

Важливою пам'яткою правової культури України є Конституція Пилипа Орлика. На¬магаючись з'ясувати її роль і місце в полі¬тичній спадщині України, вчені неодно¬значно оцінювали її юридичну сутність.
Михайло Грушевський визначав цей доку¬мент як хартію, Микола Костомаров, Дми¬тро Яворницький - як договір, Дмитро До¬рошенко — як конституцію. Останньої дум¬ки дотримуються О. Пріцак, В. Смолій, О. Субтельний та інші.




Текст Конституції Пилипа Орлика

«Дехто з гетьманів Війська Запорізького за¬хоплював собі необмежену владу, геть по-топтавши рівність і звичаї (свавільно вста¬новлював отой закон: «Так хочу - так повеліваю». Через те непритаманне гетьман¬ському уряду самоуправство у Вітчизні і Вій¬ську Запорізькому запроваджували розлад, викривлення прав і вольностей, утиски по¬сполитих та насильний, не виважений роз¬поділ військових посад, а відтак зросла зневага до генеральної старшини, полковників і значного товариства». Тому ми — генераль¬на старшина, кошовий отаман і все Військо Запорізьке - склали угоду і затвердили за¬кон, який повинен мати вічну силу у Війську Запорізькому: чільними радниками. У нашій Вітчизні мають бути генеральні старшини з огляду на важливість їхніх посад, а також через те, що вони постійно перебувають на боці гетьмана; після них у звиклому порядку ті ж права народних радників нехай мають городові полковники...
З тими генеральними старшинами, полков¬никами і генеральними радниками повинен теперішній ясновельможний гетьман, а та¬кож наступники радитися про безпеку Віт¬чизни, про спільне благо і про ці громадські справи і не має права нічого вирішувати, розпочинати і здійснювати своєю волею без попереднього розгляду і схвалення ними. Тому-то призначаються три сесії Генераль¬ної ради...
Між радами Україною правитиме гетьман з генеральною старшиною. Листи з інших держав гетьман повинен зачитувати стар¬шині, так само й відповіді.
...Якщо ж у діях ясновельможного гетьмана буде помічено незгідного справедливості, хибного чи зловорожого Вітчизні, то гене¬ральні старшини, полковники і генеральні радники владні використати свободу голосу, щоб особисто або ж публічно на нараді ви¬словити докір його ясновельможності та рі¬шуче стримати від зневаги отчистих прав і вольностей, не завдаючи при тому ані най¬меншої образи високій гетьманській честі. На ті докори ясновельможний гетьман не повинен ані ображатися, ані не має права за них мстити, навпаки, повинен постаратися виправити переступи».
Запитання
1. Користуючись текстом та знаннями з іс¬торії України, пригадайте, що на сьогод¬ні взято в державному будівництві Укра¬їни з цього відомого правового акта? (Поділ влади на законодавчу, виконавчу та судову.)
2. Коли було прийнято Конституцію П. Орлика? (1710)

Станція VII. Період XX ст.

Багато важливих правових документів в Україні було створено у XX ст. За часів Центральної Ради було видано чотири Уні¬версали. Першим Президентом УНР був Михайло Сергійович Грушевський.

Станція VIII. Сучасний період

Сучасним головним джерелом права Украї¬ни є Конституція України - Основний Закон. Він складається з 16 розділів, 161 статті. Найбільшим є Розділ II, присвячений пра¬вам, свободам та обов'язкам громадян.
Прийнята Конституція 28 червня 1996 р. Сьогодні вона має доповнення окремих статей.
Уперше на найвищому законодавчому рівні закріплено пріоритет прав людини, а також курс на побудову в Україні незалежної, де¬мократичної соціальної правової держави.
— Отже, ми з вами побачили історичний розвиток закону і права. Сьогодні закон в Україні стоїть на сторожі інтересів грома¬дян. Право визначається як система право¬вих норм, а законодавство - як система до¬кументів, які є зовнішнім виявом права.
Де ні Дідро зазначав, що не може бути іншо¬го справжнього законодавця, окрім народу.
«Закон суворий, але він закон», - казали давні римляни. Ось тому в усі часи, яким би не було суспільство, закон мав свій пріори¬тет, усі повинні були його виконувати.

Правовий ринг

1. Хто така Феміда? (Богиня правосуддя)
2. Що означає слово «кандидат»? (Грома¬дянин, який має право обіймати певну по¬саду.)
3. Який Закон складається із 282 статей? (Закони Хаммурапі)
4. Скільки існує найбільш відомих пам'яток правової культури до початку XX ст.? (25)
5. Хто автор « Руської Правди»? (Ярослав Мудрий)
6. Що означає слово «правда»? (Закон)
7. Скільки існувало Литовських Статутів? (3)
8. Яке місто Черкащини отримало першим статус Магдебурзького права? (Корсунь, 1584р.)
9. Хто був автором Конституції 1710 р.? (Пилип Орлик)
10. Скільки Універсалів було прийнято Центральною Радою України? (4)
11. Скільки статей містить Конституція України 1996 р.? (161)

Література

1. Основи правознавства / Під ред. В. С Журавського. 9 кл. - К., 2004.
2. Основи правознавства / Під ред. І. Б. Усенька. 9кл. -К., 1997.
3. Історія України / Під ред. В. Смолія. 7 кл. — К., 1999.
4. Історія України / Під ред. В. Власова. - К., 2002.
5. Історія стародавнього світу. 6 кл. — К., 2006.
6. Міфологічний словник. — К., 1965.
7. Юридичний словник. — К., 1999.
8. Наш рідний край. - Ч. 1. - К., 1998.

ГРА-ПОДОРОЖ «МОРАЛЬ, ПРАВО, ЗАКОН»
Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, формувати культуру школярів,
  Форма проведення: гра-подорож.
Методичне забезпечення: букви, із яких складаються назви станцій, маршрутні листи для команд, квітка-ромашка, на звороті пелюсток якої написано  запитання для станції «Право», контейнери із дитячих цукерок Кіндер - сюрприз», в яких вміщено запитання на тему «Мораль», зображення «богині Феміди» (24 штуки), на зворотному боці яких запитання на тему «Закон ».
Час і місце проведення: гра – подорож проводиться в рамках тижня правознавства.
Час проведення: 45 хвилин.
Місце проведення: актовий зал.
Назви команд: «знавці», «Законодавці», «Правознавці»
У грі беруть участь 3 команди з числа учнів 6 – х класів.

ХІД ГРИ

Станція «Мораль»

1. Сашко запізнився на фільм і шукав своє місце. Він рухався спиною до глядачів, не вибачаючись, наступав комусь на ноги. Врешті-решт, він сів перед маленьким хлопчиком, закривши йому екран, і почав голосно розпитувати, чи давно почався фільм.
Розвалившись у кріслі, Сашко витягнув кульок з цукерками і почав ше¬лестіти обгортками, голосно жувати. Що треба сказати цьому хлопцеві?
2. Леся підійшла до каси кінотеатру і попросила квиток. «В якому ря¬ду?» — запитала касир. Дівчинка завагалася, почала хвилюватися, адже за нею стояла велика черга. «Спочатку навчись говорити, а потім будеш в кіно ходити», — сказала касир. Хто тут вчинив неправильно?
3. Учому поет помилився?
На перерві з краю в край V Коридорами гасай,
Смикай всіх дівчат за коси І ходи по партах босий. А як пролунав дзвінок Й побіжать всі на урок, — Став зненацька їм підніжки, Хто впаде — посмійся трішки.
4. Сергій сидить в автобусі біля вікна і з цікавістю дивиться на будинки. В автобус заходить жінка з дитиною. Що повинен зробити Сергій?
5. Яке правило порушила Лисичка у казці «Лисиця й журавель»?
6. Василько зустрів на вулиці дівчинку-однокласницю. Вона йшла з мага¬зину і несла важку сумку. Що має зробити Василько?
7. Учні пішли до музею. Один з них, хлопчик Василько, увесь час озирав¬ся, затримувався біля експонатів, потім перепитував про те, чого він не почув. Його зацікавило опудало птаха. Хлопчик взяв його до рук і почав роздивлятися. Потім він голосно покликав інших.
Якої помилки припустився Василько?
8. Хто винен у даній ситуації? Прийшла вранці Оленка до школи.
— Чого це ти не причесалася? — запитує її вчителька.
— Це винна моя бабуся, яка не встигла, — каже Оленка.
— А черевики чому брудні? — знову питає вчителька.
— Дідусь звечора забув, а вранці рано пішов на роботу, — відповіла Оленка.
— А ґудзика чому біля комірця немає?
— То вже я винна, — сказала Оленка. — Забула мамі нагадати, щоб при¬шила.
9. Яку людину ми вважаємо вихованою?
10. Хлопчик намагається вийти із магазину, а назустріч йому доросла лю¬дина. Як він має вчинити?
11. Ви прийшли на виставу у цирк, сіли на своє місце, вистава розпочалася, але вона не зацікавила. Що ви повинні робити і чого робити не можна?
12. У якому одязі ви повинні ходити до школи?

Станція «Право»
1. До якого віку людина вважається дитиною?
2. Хто є джерелом влади в Україні?
3. Хто автор слів Державного Гімну?
4. Який документ доводить, що ви громадянин України?
5. Яка мова є державною в Україні?
6. Хто представляє інтереси громадян в парламенті України?
7. В разі порушення прав учня до кого треба звертатися?
8. Яким є Державний Прапор України?
9. Назвіть державні символи України.
10. Що таке закон?
11. Хто написав музику до Державного Гімну України?
12. Яка освіта в Україні є обов'язковою?
13. Який закон захищає права дітей?
14. Скільки областей в Україні?
15. Хто надає людям права?
16. Правило, обов'язкове для всіх, яке приймає та захищає держава.
17. Яке місто є столицею України?
18. Яким є Державний Герб України?
19. Хто із подружжя відповідно до законодавства повинен бути главою сім'ї?
20. Продекламуйте Гімн України.
21. Громадянами якої держави ви є?
22. Назвіть ознаки гетьманської влади.
23. Коли було проголошено незалежність України?
24. Назвіть грошову одиницю України.


Станція «Закон»
1. Як називався перший збірник законів Київської Русі?
2. Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет України?
3. Хто за народною казкою «Колобок» скоїв найнебезпечніше правопору¬шення? Чому ви так вважаєте?
4. Назвіть прізвище Голови Верховної Ради України.
5. Як називається Основний Закон держави.
6. Хто очолював Українську Центральну Раду?
7. Коли було прийнято Конституцію України?
8. Найвищий законодавчий орган в Україні.
9. Хто приймав Конституцію України?
10. Розшифруйте абревіатуру ООН.
11. Розшифруйте абревіатуру СБУ.
12. Коли було прийнято Акт проголошення незалежності України?
13. Глава нашої держави.
14. Прізвище Президента України.
15. Автор першої Конституції України.
16. Розшифруйте абревіатуру УНР.
17. Влада народу.
18. Назвіть прізвище Прем'єр-міністра України.
19. Загальна назва іноземних грошей.
20. Чи взаємні права та обов'язки батьків та дітей?
21. Держава, в якій забезпечується верховенство закону і права.
22. Форма правління, за якої влада належить одній людині і передається у спадок.
23. Повноважний представник народу.
24. Форма правління, за якої владу здійснює орган, обраний на певний термін.


ТУРНІР ЛИЦАРІВ СТАРОГО КОДЕКСУ

Ведучий.

Давно минули лицарські часи — одні з найяскравіших і найжливо пишніших сторінок в історії людства. Цокіт копит, блиск зброї, дзвін мечів... Славний світ середньовічного лицарства й сьогодні захоплює нашу уяву. То які ж вони, справжні лицарі?

Учень

Хай день цей навічно уславлений буде!
Бо ми починаємо яскравий турнір.
Повірте, ніхто цей турнір не забуде.
Хай він принесе душі казку і мир!
Хай кожен із вас в ньому знайде для себе
Частинку того, чого не вистачає.
В турнірах таких не зникає потреба,
І лине наш гімн на честь щита й меча!
Гей, юнаки й юнки! Всі, хто серцем хоробрий,
Зараз ми вас викликаємо сюди.
Свій розум і вдачу явіть нам сьогодні,
Вміння і хист покажіть нам свої!
Списи й мечі — то зброя небезпечна,
Хоч на турніри брали їх тупі.
Знання і мудрість — зброя, безперечно,
Найбільш важлива в наші дні.
Бо допоможуть збудуваться кар'єру!
Тож часу не марнуйте, поспішіть
До інтелектуального бар'єру
Та ерудицію свою нам покажіть!

Тур 1. «Так чи ні?»

Учитель. Слово «блеф» означає «вигадка, неправда, розрахована на те, щоб ввести в оману кого-небудь». От і я буду намагатися ввести вас в оману і по черзі ставитиму запитання, які починатимуться зі слів: «Чи ві¬рите ви, що...». А ви повинні сказати або «так», або «ні». Добре, якщо ви зможете обґрунтувати свою відповідь. За однозначну відповідь ви отримує¬те 1 бал, за обґрунтовану відповідь — 2 бали.
1. Чи вірите ви, що Володимир Мономах був онуком київського князя та іспанської королеви? (Ні. Володимир Мономах був онуком київського кня¬зя і візантійського імператора.)

2. Чи вірите ви що, метою хрестових походів було визволення Гробу Гос¬поднього з рук невірних? (Ні. Захоплення нових земель, поширення влади церкви.)
3. Чи вірите ви, що графи й герцоги були васалами віконтів і баронів? (Ні. Васалами короля)
4. Чи вірите ви, що цифри, якими ми користуємось і називаємо арабськи¬ми, насправді є винаходом іншого народу? (Так. Індійського)
5. Чи вірите ви, що в одній із країн стародавнього світу батьки дозволяли вбивати своїх новонароджених дітей? (Так. Давня Спарта)
6. Чи вірите ви, що цікаву гру в шахи винайшли в Давньому Китаї? (Ні, у Давній Індії)
7. Чи згодні ви, що християнська церква зазнала розколу в 1054 р.? (Так. Поділилася на православну і католицьку)
8. Чи згодні ви, що першим із київських князів, хто намагався впорядку¬вати норми судочинства і права, був Ярослав Мудрий? (Так. За його правління була написана «Руська правда»)
Тур 2. «Зодчі»
Учитель. Центром помістя феодала був замок — його житло і фор¬теця, що споруджувався для захисту від завойовників і повсталих селян. Цей конкурс складатиметься із двох етапів.
1-й етап
Побудувати замок із кубиків. (Оцінюється швидкість і якість.) 2-й етап
Із зав'язаними очима намалювати план замку, який би ви будували для себе. (По черзі кожний учасник команди малює один елемент споруди.)
Тур 3. «Шляхами славетних битв»
За наведеним описом сказати, про яку битву йдеться.
1. На світанку розпочалась запекла битва. Коли німецький клин глибоко проник, як сокира у колоду, у центр руського війська і вперся в стрім¬кий берег озера, воїни полків правої і лівої руки вдарили по ньому із флангів. Несподівано в тил рицарям рушила князівська дружина. Воро¬га було вщент розбито. Багато рицарів було вбито, решта намагалися врятуватися втечею, та руські воїни переслідували їх більше ніж сім верств. (Льодове побоїще)
2. Страшний удар раптово обрушився на шведів. Сам князь зіткнувся з їх воєначальником і «поставив печатку на його обличчі гострим списом своїм». Князівський дружинник Гаврило Олексійович в'їхав на коні по при¬чальній дошці на шведський корабель. Скинутий у воду, він продовжу¬вав битися, убив шведського воєводу і єпископа. Шведи поспішили відпливти додому, залишивши табір і поранених. (Невська битва).
3. Не дочекавшись підходу основних сил, рицарі передового загону атаку¬вали англійців. Вириваючись уперед, вони порушували стрій і заважали один одному битися. В цій битві загинув «увесь цвіт Франції». У полон потрапили найбільш знатні феодали разом з королем. (Столітня війна. Битва при Пуатьє)
4. Сьогодні минуло сім тижнів, як триває облога міста. Ворог стягнув до міста численне підкріплення. Тарани безперервно розхитують рублені стіни фортеці. Захисники б'ються на смерть. Стріли закінчились. У про¬ломах фортеці вони відбиваються дрючками і ножами від атакуючих ворогів, але сили нерівні. Під ударом шаблі падає останній воїн. (Оборо¬на Ковельська)
5. Протягом багатьох століть військова справа була заняттям виключно феодалів. Бойовий кінь і рицарське спорядження коштувало дуже до¬рого (вартість 45 корів). Вони готувалися до військової служби з ди¬тинства. Згідно з кодексом честі, в житті рицаря міг бути лише один удар, на який він не повинен був відповідати. Що це за удар? (Обряд посвяти в рицарі)
6. Спільній битві передував двобій двох богатирів: «І вдарилися міцно списами, і списи переломились, і обидва впали з коней своїх на землю мертвими, і коні їхні впали». І зійшлися війська у смертельній сутичці. Сам князь бився в перших лавах піших воїнів. «Хочу з вами спільну ча¬шу випити і однаковою смертю померти». Важкою ціною дісталася пе¬ремога. Понад ЗО верств переслідували татар руські воїни. Що це за битва? (Куликовська битва)
Тур 4. Люди. Події. Факти
Про які події йдеться?
1. ЗО травня 1431 р. о восьмій годині ранку дівчину вивели з в'язниці. Кат повільно повіз її до місця страти. Народ скорботно проводжав дівчину в останню путь. Сотні селян і ремісників прийшли попрощатись з нею. Чулися вигуки: «Вона страждає за нас!» Дорогу до місця страти охоро¬няють 120 англійських солдатів, а саме місце — 800. Дівчину поставили на високий поміст, вона почула останні слова проповіді: «Іди з миром. Церква більше не може тебе захищати...» Кат виконує свій обов'язок. В юрбі чути ридання. Полум'я вогнища поступово охоплює дівчину. Вона стоїть прямо і гордо. Очі її сухі.
2. Земля та тече молоком і медом. Хто тут жалюгідний і бідний, там буде радісний і багатий. Звільніть ту землю з рук язичників і підкоріть її собі. Так хоче Бог!
3. Усе військо за наказом короля зібралося на військовий огляд. Обходячи ряди воїнів, король зупинився біля одного із них і сказав: «Ніхто не тримає зброю в такому занедбаному стані, як ти». І, вихопивши у нього сокиру, кинув її на землю. А коли той нахилився, щоб її підняти, король  витяг меча й розрубав йому голову. «Так ти зробив з чашею в Суасоні», — промовив король.
4. На чолі війська він несподівано з'являвся там, де вороги менше за все на нього чекали. Часто, тільки-но почувши бойові пісні його воїнів, ри¬царі в паніці тікали. «Страшним сліпим» називали його вороги і бояли¬ся навіть його імені.
5. За часів його правління територія королівства наблизилась до колиш¬ньої Західної Римської імперії. Отримав титул імператора. По його смерті імперія була розділена між трьома онуками.
6. З раннього дитинства він залишився сиротою. Одружився зі своєю гос¬подинею, в якою він вів торгові справи. Називав себе божим послан¬цем. Став главою церкви і держави.
Тур 5. Народи та їхні звичаї
1. Ми стали свідками дуже дивного обряду: двоє суворих чоловіків нали¬вають повну чашу вина, роблять собі на руці надріз і скапують свою кров в чашу, туди ж занурюють свої грізні короткі мечі і по черзі випи¬вають вино. Хто ці люди? Як називається цей обряд? (Скіфи, обряд по¬братимства)
2. Вони пили кров першого вбитого ними ворога, знімали скальпи з воро¬гів, цінували військову звитягу, хоробрість, мужність. Вони мали багато дружин, які теж добре володіли зброєю. Хто це? (Сармати, амазонки)
3. Скіфи вміли готувати їжу із м'яса убитих тварин без дров і казанів. Вони казали: «Тварина сама варить своє м'ясо». Як вони це робили? (Варили м'ясо в шлунку вбитих тварин)
4. В цього народу існував дивний звичай щодо шлюбу. Жодна дівчина не мала права виходити заміж, поки не вб'є якогось ворога. Траплялося, що деякі з них помирали незаміжніми через те, що вони не змогли ви¬конати звичай. Про звичай якого народу йдеться? (Сарматів)
Тур 6. «Шаради із чарівної скриньки»
Команди мають відгадати, про що йдеться, скориставшись якомога меншою кількістю підказок. ***
Батьківщиною цього винаходу був Стародавній Китай. Він був відомий китайцям ще за часів правління імператора Цинь Ші-Хуанді. Зовні він зовсім не був схожим на своїх сучасників.
***
Будь-хто, крім китайців, побачивши в дії цей прилад, що скоріше нага¬дував кухонний прибор, жахався, вважаючи це проявом дії злих сил, ін¬ші — якимсь надприродним дивом.
***
Ложку з довгою ручкою, виготовлену із спеціального заліза, клали на гладеньку дерев'яну підставку, і вона раптово поверталась, постійно завми¬раючи в одному напрямку.
Цей прилад був просто необхідним для мандрівників і мореплавців, за¬вжди вказуючи їм правильний напрямок. Нині цей прилад і його дію зна¬ють і дорослі, і діти в усьому світі.
Тур 7. Середньовічні модельєри
Основним чоловічим натільним одягом давніх греків був хітон — пря¬мокутний шматок тканини завширшки у дві відстані від ліктя до дії тя роз¬горнутих рук. Тканину складали по вертикалі навпіл й обгортали фігуру з лівого боку навколо грудей і спини на рівні пахв. Хітон скріплювали на плечах булавками чи застібками — фібулами. Окрім цього, хітон, як прави¬ло, підперізували паском. Чоловічі хітони не декорували.
А тепер уявіть себе славнозвісним модельєром Мілко і спробуйте ство¬рити модель, поєднавши у ній елементи одягу давніх греків з елементами одягу середньовічних рицарів.
{Враховується швидкість і якість виконання завдання.)
Гра з глядачами
1.  У давні і середньовічні часи дуже популярними були загадки  пропонуємо  вам розгадати деякі з них.
1) Я чорне дитя сяючого батька, птах без крил, я піднімаюсь до небес, ледь народившись, і розсіюючись у повітрі. (Дим)
2) Коли та давишся , я також дивлюсь на тебе, але не бачу, бо у мене немає очей. (Дзеркало)
3) Не говори нічого — і ти виголосиш моє ім'я, але якщо ти назвеш мене, вимовляючи моє ім'я, — о диво — ти назвеш мене. (Мовчання)
4) Що в людині водночас і добре, і погане? (Язик)
2.   Вам пропонується початок, а ви маєте продовжити вислови.
1) Корінь його гіркий, а плід —_.
2) 3 людьми поводься так, щоб не друзів робити ворогами, а ворогів_.
3) Не говори про інших погано, щоб не почути про себе ще_.
4) Не місце красить людину, а людина красить_.
5) Ми, спартанці, питаємо про ворогів — не скільки їх, а_.
6) Коли вчишся, не оглядайся назад на того, хто_.
Учень
Вирує час, дописує в часопис
Своїм нащадкам славні сторінки.
Проте дарма, бо зустрічаються, погодьтесь,
Ще справжні лицарі — гідні чоловіки.
Сьогодні справжніх лицарів зустріти
Приємно всім — дорослим і малим.
Щоб стати лицарем, достатньо захотіти.
 Зусиль докласти, і ти станеш ним.
Любов і шана, вихованість, чемно,
З повагою промовлені слова.
І спілкування враз стає приємним...
Це — істина, до речі, не нова.
Тож будьте чесні, добрі й справедливі,
Тримайте дане слово кожен раз,
Щоб поруч з вами всі були щасливі,
І лицарями будуть звати вас.
Ні, друзі, лицарство ще не перевелося.
Тож будьте лицарями зараз і завжди!
Аби усім, немов в казках, жилося.
А наш турнір скінчився, хай щастить.

Журі підбиває підсумки, нагороджує переможців.





СЦЕНАРІЙ ЗАХОДУ «ПРАВА ЛЮДИНИ: ІСТОРІЯ І СУЧАСНІСТЬ»

Мета: пояснити, що таке права людини, наскільки вони важливі для життя людини; визначити етапи формування прав людини й розрізняти види прав; розвивати вміння працювати з правовими поняттями «права людини», «культурні, політичні, економічні, соціальні, громадянські пра¬ва»; розвивати вміння працювати з правовою літературою; виховувати пра-восвідомість в учнів.
Обладнання: Конституція України, Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування умінь.
Мир, прогрес, права людини — ці три цілі нерозривно пов'язані, неможливо досягнути однієї з них, нехтуючи іншими.
А. Д. Сахаров
ХІД УРОКУ

I. Повідомлення теми та мети уроку

Учитель. Темою нашого уроку є «Права людини: історія і сучасність». Ми спробуємо на уроці простежити, як розвивалися права людини у різні часи, бо права людини мають довгу й цікаву історію. Вони тісно пов'язані з розвитком моральних правил та духовних цінностей людства.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Демократичне суспільство, демократична держава не¬розривно пов'язані з поняттями права і свободи. Почуття свободи, рівності, власної гідності проявлялись у людства поступово, формуючись від антич¬ного уявлення про нерівність людей і до філософії природних прав людини епохи Просвітництва, «Білля про права» в США та Декларації прав людини і громадянина у Франції. Існує такий вислів: «Хто не знає свого минулого, той не побудує майбутнього». Тому ми почнемо з історії виникнення по¬няття «права людини».

III. Актуалізація опорних знань
План уроку
1. Зародження і розвиток прав людини.
2. Поняття «право людини» і «свобода людини».
3. Права людини в міжнародно-правових документах.
Учитель. Кожен із вас у повсякденному житті, напевно, вимовляли слова: «я маю право», «це моє право», «права людини». Як ви розумієте, що таке права людини?
(Відповідіучнів починаються фразою «Я думаю, що права людини це...»)
1. Зародження і розвиток прав людини
Учитель. Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був тривалим. Спочатку права людини існували у вигляді моральних норм, на¬приклад, право на повагу, на власну точку зору. Такі права існують і сьогод¬ні. Вони важливі для людини, але не належать до правових норм і законів.
Закони, які з'явилися водночас із виникненням держави, зробили пра¬ва людини поняттям юридичним. Права людини (на життя, безпеку, влас¬ність, працю тощо) визначалися законами, але держава переважно обме¬жувала їх. Нерідко права, зафіксовані у законах держави, насправді не реалізовувалися.
У перших відомих історії державах права людини були дуже обмежені, вузькі. Наприклад, у державах Давнього Сходу закон вирізнявся досить жорстоким ставленням до людини, часто був кастовим. За доби античності й Середньовіччя, попри можливість певних верств суспільства користува¬тися деякими правами, про права людини в сучасному розумінні не можна було говорити. І насамперед тому, що людину у рабовласницьких державах та абсолютистсько-монархічних країнах не вважали вільною особою. Зако¬нами закріплювалась нерівність людей за становими, майновими, релігій¬ними, національними та іншими ознаками. Така нерівність унеможливлю¬вала реалізацію прав і свобод людини.
2. Поняття «право людини» і «свобода людини»
Учитель. Низка подій, що наблизилась добу прав людини, почалася з ухвалення у 1215 р. англійської Великої хартії вольностей, де було зазначено: «Жод¬на людина не буде заарештована і ув'язнена, або позбавлена майна, або оголо¬шена поза законом, або вигнана ... інакше як за законним вироком рівних їй і за законам країни...». Це була «перша ластівка» свободи людини (хай навіть дуже обмеженої) в атмосфері сваволі можновладців середньовіччя. Після Ве¬ликої хартії вольностей у європейських державах було ухвалено низку доку¬ментів, які розширювали права вищих верств населення (Золота булла імпера¬тора Карла IV в 1356 р., Білль про права в Англії 1689 р. тощо). Утім, реальний відлік історії прав людини в сучасному їх розумінні починається від Великої Французької революції кінця XVIII століття. За три дні до штурму Бастилії «герой Старого і Нового світу» маркіз Лафайєт, який щойно повернувся зі Сполучених Штатів, представив Національним зборам проект Декларації прав людини і громадянина, сказавши при цьому: «Щоб нація стала вільною, їй достатньо цього захотіти». Історія довела: потрібно також, щоб цього «захотіла держава», щоб вона була готова поділитися своєю владою з пресою, грома¬дянською думкою... Невдовзі після 14 липня 1789 року Національні збори Франції проголосували за XI статтю Декларації: «Вільний обмін думками і пог¬лядами є одним із найцінніших прав людини...». Але нова республіка, що за¬судила монархів, незабаром вдалася до практики жорсткого терору і перетво¬рилася на диктатуру. Французам знадобилося ще майже 100 років, щоб в їхній країні запанувала демократія і виникли умови для реалізації прав людини.
У Сполучених Штатах, що перемогли у війні за незалежність, боротьба за права людини тривала успішніше. Творці американської Конституції (1789 р.) оголосили народ суверенним. Під час затвердження найбільшу стурбованість у представників штатів викликала відсутність у ній поло- жень, які б захищали і штати, і їхніх громадян від можливої сваволі цент¬рального уряду. З огляду на це в 1791 р. штати ухвалили перші десять по¬правок до Конституції Сполучених Штатів, відомі тепер як Білль про права.
3. Права людини в міжнародно-правових документах
Учитель. Поміркуйте і дайте відповідь: Які ви знаєте міжнародно-правові документи XX століття, що регулюють права людини? Коли і чому вони з'явилися?
У ч е н ь. У середині XX століття, після Другої світової війни, 10 грудня 1948 року Генеральною Асамблеєю ООН була ухвалена Загальна декларація прав людини, де вперше в історії людства були сформульовані основні пра¬ва і свободи людини, які сьогодні у цілому світі вважаються стандартами, зразками для національних юридичних документів (розділів конституцій про права громадян).
Учениця. Протягом XX ст. було прийнято близько ста різних міжна¬родних договорів про захист прав і свобод людини.
Учень.,Одним із нових документів є Конвенція про права дитини (1989 р.).
Учениця. Якщо люди знатимуть всі ці документи, вони зможуть пов¬ністю реалізувати свої права, а державній владі в будь-якій країні важко бу¬де порушувати права громадян. У юридичній літературі поряд зі словами «права людини» ви можете зустріти «свободи», наприклад, свобода слова, свобода думки. Право є тим, реалізацію чого держава гарантує, свобода ж є простором, в який державі не можна втручатися. Тому кажуть: «права і свободи людини».
Завдання
Обговоріть у парах (15 хв.):
1) Що означає поняття «право людини»?
2) Поясніть, чи є свобода правом людини? Чому?
3) Чи важливо для вас особисто мати свободу? Чому? (Відповіді учнів.)
Учитель. Отже, ступінь свободи може істотно різнитися в різних сус¬пільствах, за різних політичних режимів. Право людини англійський філо¬соф Томас Гоббс визначав як свободу щось робити або не робити. У сус¬пільстві право забезпечується системою законів, обов'язкових для виконання всіма членами суспільства. Свобода людини — це відсутність будь-яких обмежень, утисків у будь-чому (діяльності, поведінці), прямо не пов'язаних із суспільними правами й нормами. За Гегелем, «свобода — це усвідомлена необхідність».
Клас поділений на 3 групи (демократія, тоталітаризм, авторитаризм) (15 хв.)
  Які права людини і свободи людини притаманні цим політичним режи¬мам? Чому? (Відповіді груп.)
Учитель. Існують такі групи прав:
1) громадянські (особисті) права;
2) політичні права;
3) соціально-економічні права;
4) права на чисте довкілля, культурні права і права розвитку.
Ознайомтесь із переліком прав людини, що міститься у Загальній дек¬ларації прав людини. Які основні демократичні цінності проголошені у За¬гальній декларації прав людини? (Відповідіучнів.)
Учитель. Права й свободи людини в сучасному розумінні невід'ємні від її обов'язків та відповідальності перед суспільством, державою, іншими людьми. Це фундамент не тільки демократії, але й справедливості, рівноправ'я, гуманізму. Такого висновку дійшло людство лише наприкінці XX ст., крокуючи до цього багато століть і заплативши за ці знання високу ціну. Однак і зараз, у XXI ст., ще продовжує тривати боротьба ідей, пошуків найбільш досконалих форм суспільного та державного устрою, демокра¬тична боротьба за повноправну вільну людину і громадянина, за гідні умо¬ви її існування.
Наша незалежна держава — Україна, що входить до світової співдруж¬ності, теж робить свої перші кроки у цьому демократичному процесі, вибо¬рює право стати цивілізованим суспільством, яке поважає людську гідність, чітко прагне дотримуватися невід'ємних прав людини й громадянина.
IV. Домашнє завдання
Написати есе-роздум «Чи може XXI ст. стати століттям прав людини?».



ПРАВОВИЙ КВК «ПРАВО У НАШОМУ ЖИТТІ»

Ведучий. Добрий день! Раді вітати вас у нашому КВК. Сьогоднішня наша зустріч присвячена правознавству і називається вона «Право у нашо¬му житті».

Представлення журі.

1-й конкурс «Знайомство»
Команда «Екс-президенти»
Девіз:
                                        Екс-президентами себе називаємо,
                                        Терміни різні з права вивчаємо.
                                        Мріємо в цій грі перемогти
                                        І до фінішу супернику не дати дійти.


Привітання супернику:
                                        Даруємо вам цю жуйку,
                                        Щоб мі її жували
                                        1 терміни з права
                                        Всі позабували.

Привітання журі:

                                       Даруємо цю ракетку,
                                       Щоб ви її тримали
                                       І всі бали противника
                                       До нас відбивали.

Привітання глядачам:

                                      Даруємо вам плакат,
                                      Щоб ви його держали
                                      І за екс-президентів
                                     Завжди «ура» кричали.

Команда «Правознавці»
 Девіз:
                                   Правознавство вивчаємо
                                   І з цими знаннями у світ вирушаємо.

Привітання супернику:

                                     Добрий вечір, екс-президенти,
                                     Ми радо вас тут вітаємо
                                    І перемоги сильнішому бажаємо.
Привітання журі:
                                    Ми дуже раді вас тут вітати,
                                    І хочемо вам книгу подарувати.
                                    Ви її ретельно прочитайте,
                                   А тоді до суддівства приступайте.
                                   Але впродовж ігри про нас не забувайте
                                   І наші бали ретельно виставляйте.
Привітання глядачам:
                                       А ви чого тут посідали,
                                       Руки всі поопускали?
                                      А ну, їх піднімайте
                                      І всі за нас вболівайте.
                                      Гра цікава буде в нас,
                                      Вболівайте ви за нас.
                                      Цей вечір буде просто клас.

2-й конкурс-розминка. «Юридичний буквар»
1. Коли виникло право?
2. Види республік.
3. Коли було прийнято Конституцію України?
4. Державні функції бувають _________________,____________________.
5. Держава, в якій забезпечується верховенство закону і система прав і свобод громадян.
6. Влада народу — це _¬____________________________.
7. Що таке закон?
8. Що таке правовідносини?
9. Що таке галузь права?
10. Якою є структура норми права?
3-й конкурс. «Стародавнє право»
1. Згідно із законами Драконта статую засудили за злочин, скоєний нею, до страти і кинули в море. Що «скоїла» статуя?
2. Згідно з римськими законами тільки після 10 років перерви можна було посісти... Що?
3. Усередині V ст. до н. е. в «Законах 12таблиць» суворо заборонявся шлюб між цими групами людей. Якими саме?
4. Вбивство цих людей вважалося страшним злочином, на засіданні сена¬ту вони поводилися скромно, але одного їх слова було достатньо, щоб рішення сенату ставали недійсними. Назвіть цих людей та слово, яке вони виголошували.
5. Спартанський законодавець Лікург усю землю поділив на однакові ділянки і розділив її між сім'ями. Цим він хотів знищити... Що саме?
6.  Коли Драконта запитали, чому майже за всі злочини він призначає смертну кару, він відповів, що дрібні злочини, на його думку заслуговує на це покарання, а для тяжких ....
7. Під час переправи через протоку річку загинув улюблений кінь царя Шра. Цар вирішив покарати протоку. Як саме?
8. Слово «справедливість» у Давньому Єгипті передавали зображенням страусового пера, бо вважали, що всі пера страуса     Якими?
9. Закінчіть один із законів царя Хаммурапі: «Уразі, якщо з вини будівельника будинок впаде, то...».
10. «На цьому суді не використовували речових доказів, показань свідків, клятви підсудних. На ньому для визначення істини користувалися...»   Закінчіть фразу і скажіть, що це за суд.

4-й конкурс. «Цифри від Феміди»

Команди по черзі знімають зображення богині Феміди, на зворотному якого записані питання. Кількість областей в Україні. Шлюбний вік для жінок.
Термін повноважень депутатів Верховної Ради України. Пенсійний вік для жінок. Кількість депутатів Верховної Ради України. Шлюбний вік для чоловіків. З якого віку настає кримінальна відповідальність? Термін, на який обирають Президента України. Вік, з якого громадяни мають право брати участь у виборах.
10. З якого віку наступає адміністративна відповідальність?
11. Вік, коли громадяни отримують паспорт.
12. Пенсійний вік для чоловіків.
5-й конкурс. «Слідство ведуть знавці»
Командам треба зробити правовий аналіз ситуацій, які описані в бай¬ках. Незважаючи на те, що герої байок тварини, вони уособлюють певні риси людського характеру. А зміст байок відтворюють реальні ситуації з життя людей. Командам пропонуються байки Є. Гребінки «Ведмідь-пасічник» та «Вівчар».
6-й конкурс. «Правовий практикум»
Командам пропонуються ситуації, які вони повинні прокоментувати. 1.  Директор школи видав наказ про стягнення з читача шкільної бібліоте¬ки 20 гривень за тиждень про строчки повернення рідкісної книги до бібліотеки.
2. Громадянин Росії звернувся до Конституційного Суду України зі скар¬гою на рішення Президента України про відмову надати йому грома¬дянство України. Чи правильно вчинив він? Чи вправі звертатися гро¬мадяни безпосередньо до Конституційного Суду України, якщо порушені його конституційні права і свободи?
3. Під час вистави в цирку мавпа вихопила у глядача С, який її фотогра¬фував, фотоапарат і розбила його. С. вимагає, щоб адміністрація цирку відшкодувала йому вартість фотоапарата. Чи правомірні його вимоги?
4. Директор виключив учня зі школи за те, що він після уроків бешкетував на вулиці. Чи правомірне це рішення?
5. Батько і мати за взаємною згодою змінили громадянство, а їхній 15-річ-ний син не виявив бажання змінювати громадянство. Як правильно вирішити це питання? Чи потрібна згода неповнолітніх дітей для зміни громадянства, якщо його змінили батьки?
6. 14-річний хлопець на день свого народження побив свою однокласни¬цю за те, що вона не захотіла з ним танцювати, заподіявши потерпілій тілесні ушкодження, що спричинили у дівчини розлад здоров'я. Чи під¬лягає він кримінальній відповідальності? У якому віці неповнолітні підлягають кримінальній відповідальності?

7-й конкурс капітанів. «Я — кандидат у народні депутати України»
За 3 хв. викласти основні ідеї свої передвиборчої програми і переконати виборців проголосувати саме за нього.

8-й конкурс. Домашнє завдання «Мої права порушено»
Команди розігрують правові ситуації, в яких порушуються права людини.



Історія України, 7 клас


ТЕМА:   Утворення  Галицько-Волинської  держави за Романа  Мстиславовича

МЕТА:   формувати знання  учнів про  особливості  становлення Галицько-Волинської    держави  за  часів  держави правління Романа Мстиславовича та після його  смерті;
               розвивати критичне мислення учнів та навички самостійної роботи, уміння орієнтуватися в історичних подіях, працювати з картою, складати таблиці, висловлювати власну думку, визначати роль особистості в історії;
               виховувати повагу до історичної спадщини українського народу.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: “Галицько-Волинська держава”, “громадянська війна”, “самодержавство”.

ТИП УРОКУ   комбінований.

ОБЛАДНАННЯ:  підручник В.А.Смолія, В.С.Степанкова “Історія України» ,- 7 клас – К.: Генеза, 2007 р.; атлас-шаблон “Історія України”, - 7 клас – Х.: Ранок, 2007 р.; Карта Галицько-Волинської держави у першій половині ХІІІ ст.. ; портрет Романа Мстиславовича , таблиці “Зовнішня та внутрішня політика князя Романа Мстиславовича”, “Основні події громадянської війни з 1205 – 1238 р.р.”

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:  Після цього уроку учні зможуть:
                -    характеризувати процес становлення Галицько-Волинської держави за часів правління Романа   Мстиславовича  та після його  смерті;
- визначати основні напрямки політики князя Романа Мстиславовича ;
- показувати на карті  столицю та територію  Галицько-Волинської держави;
- розвивати навички критичного мислення та самостійної роботи ;
- удосконалювати вміння, аналізувати історичні факти, складати таблиці, робити висновки та узагальнення.

СТРУКТУРА УРОКУ

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА (1 хв.)
ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ   НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.   Метод “Припущення на основі запропонованих слів” (9хв.)
ІІІ.   СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Методи :“Читання з маркуванням тексту”.  “Спрямоване слухання і маркування”.(25 хв.)


1. Передумови утворення Галицько-Волинської держави.
2. Діяльність князя Романа Мстиславовича.
3. Боротьба за зміцнення держави після смерті Романа  Мстиславовича .

ІУ. РЕФЛЕКСІЯ. Метод “Сенкан” (9 хв.)
У.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   (1 хв.)

ХІД  УРОКУ

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.  Метод “Припущення на основі  запропонованих слів”.
      Слово вчителя:
- Який період існування переживала  Київська Русь у ХІІ-ХІІІ  ст.?
       (Період роздробленості)
- Які причини політичної роздробленості?
 Зростання феодальної власності на землю;
панування натурального господарства;
ослаблення влади київського князя;
зміцнення військової могутності місцевих князів;
зміна європейських торгівельних шляхів;
постійні  суперечки між князями;
утворення православних єпархій у містах, які стали осередками  утворення незалежних князівств.

- Показати на карті князівства, які утворилися після розпаду Київської Русі.

         Завдання учням:
- Складіть невелику розповідь про те, якби довелося об’єднатися князівствам, то на основі чого  вони  б утворили державу ? Чому?
При складанні розповіді використовуйте такі  сполучення слів:
- найбільш розвинене князівство;
- економічне зростання;
- важкодоступність  для нападу кочовиків;
- розташовані на перехресті торгівельних  шляхів;
- об’єднуюча політика князя;
Ви зараз повинні повернутися  обличчям до свого  партнера і в парі   повинні спробувати  придумати свою власну розповідь, в якій були б усі ці  елементи. У вас є 3 хв.
Відповіді учнів.
Декілька учнів розповідають, а всі слухають і порівнюють з тим, що щойно продумали і прослухали.
- Чому виникли у вас такі думки?
Бажаний висновок:
   Отже, Галицько-Волинське князівство могло стати об’єднуючим центром нової держави. І сполучення слів, які ви використали в тексті є передумовами утворення Галицько-Волинської держави.

ІІІ.  СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ. Метод “Читання  з маркуванням тексту”
1. Оголошення теми  уроку.
Сьогодні ми на уроці зможемо:
- з’ясувати особливості становлення  Галицько-Волинської держави;
- визначати основні напрями політики Романа Мстиславовича;
- розглянемо етапи боротьби за владу після смерті Романа.
2.  Завдання учням. (Читання з маркуванням тексту)  Ст.  118
Прочитати текст і виділити напрями політики Романа Мстиславовича:
- зовнішньої  - буквою “З”
- внутрішньої -  буквою “В”
                  Опрацювавши  текст, заповніть  таблицю у довільній  формі, викладаючи свої думки, не переписуючи окремі положення тексту. У  кінці таблиці зробити висновок про значення діяльності   Романа Мстиславовича .

Таблиця  “Основні  напрямки  діяльності  Романа Мстиславовича”.

Внутрішня  політика Зовнішня  політика

- об’єднав  землі  Галичини і Волині для захисту від зовнішніх ворогів;
- придушив опір бояр;
- зміцнив боярську владу;
- сприяв розвитку міст, с/г, промислів, торгівлі;
- сприяв припиненню міжусобиць
- 1201-1204р.р. – вдала боротьба за Київ;
- підтримував відносини з Візантією;
- здійснив походи проти половців;
- уклав союзну угоду з Польщею та Угорщиною.

Висновок: Давньоруський літописець назвав Романа Мстиславовича – самодержавцем усієї Русі. На межі ХІІ-ХІІІ ст. його держава за розмірами не поступалася Священній Римській імперії.
- Сміливий воїн, мудрий і далекоглядний політик,  рішучий а інколи жорстокий володар.
- Був помітною фігурою на Європейській історичній сцені.

Перевірка  завдання:  Учні зачитують складені  таблиці  і висновок.
3.  Завдання учням .  Метод “Слухання та маркування тексту”(Складання хронологічної таблиці)
Прослухавши розповідь, випишіть факти, що свідчать про складність внутрішнього і зовнішнього  становища Галицько-Волинської держави у вигляді  хронологічної таблиці.
Висловіть припущення про те, як такі події могли вплинути на встановлення єдиної влади в Галицько – Волинській державі.
4.  Розповідь учителя.
Незабаром після смерті Романа Мстиславовича розгорнулися чвари між князями, почалися боярські інтриги, посилюється втручання іноземних держав. Цей період окремі історики називають “громадянською війною” (1205 – 1245 рр.)
5.  Запитання:
- Пригадайте,  що таке громадянська війна.
(Учитель підсумовує відповіді учнів і робить висновок, що громадянська війна – це збройна боротьба за владу в державі із залученням до неї різних прошарків населення).
6. Продовження розповіді.
Основною рушійною силою уособиць виступало галицьке боярство. Вони змусили вдову Романа, Ганну, з малолітніми синами Данилом і Васильком, залишити Галич.
На запрошення бояр і з відома угорського князя Андрія ІІ у 1206 році Галич захопили сини Новгород – Сіверського князя Ігоря. Вони поділили князівство між трьома князями: Галицький уділ віддали Володимиру, Звенигородський – Роману, Володимирський – Святославу. Між братами спалахує боротьба за верховну владу, в яку втрутилися бояри, чернігівські князі, Польща й Угорщина. У 1214 р. Ігоревичі були скинуті з престолів і страчені. У цей же рік Данила ставлять галицьким князем, але через неповноліття він не міг управляти, і влада зосередилась в руках його матері Ганни. Її самостійність не сподобалась боярам, тому вона разом із синами змушена була тікати. У 1213 р. боярин Владислав Кормильчич проголосив себе галицьким князем, що знову призвело до міжусобної боротьби. Цим скористалися польський і угорський володарі, і у 1214 р. – Галицьке князівство отримав угорський королевич Коломан, а польський князь Лєшко – Перемишль - Берестейщину й частину Холмщини.
У 1215 р. Данилу й Васильку дістається лише Володимирська волость.
Внаслідок загострення польсько – угорських відносин Лєшко запропонував новгородському князю Мстиславу Мстиславовичу (Удатному) сісти на галицький стіл, сподіваючись на його допомогу. Мстислав прийняв його пропозицію і в 1218 р. заволодів Галичем. Через декілька місяців Данило одружився з донькою Мстислава. Це сприяло зміцненню становища молодого князя і повернення спадщини батька. У 1219 р. Данило визволив від поляків Берестейщину й Забужжя, у 1225 р. відвоював Луцьк і Пересипницю і почав боротьбу з ворожими йому галицькими боярами.
У 1238 р. Данило остаточно утвердився на галицькому престолі.
Завдяки зусиллям Данила і Василька спочатку об’єднується Волинське князівство, а потім поновлюється Галицько – Волинське князівство.

Хронологічна таблиця (зразок)

1205 р.
1206 – 1211 рр.
1213 р.
1214 р.
1214 р.

1214 – 1228 рр.
1219 р.
1225 р.
1238 р. Смерть Романа Мстиславовича
Прихід Ігоровичів на галицький престол.
Боярин Владислав Кормильчич проголосив себе галицьким князем
Здобуття галицького трону королевичем Коломаном.
Польський князь Лєшко захопив Перемишль, Берестейщину і частину Холмщини.
Прихід на галицький престол новгородського князя Мстислава.
Визволення Берестейщини й Забужжя.
Відвоювання Луцька і Пересопниці.
Остаточне здобуття Галича Данилом Мстиславовичем.

У результаті жорстокої громадянської війни та постійного втручання Польщі і Угорщини утворена держава довела свою життєздатність і зберегла військово – політичний потенціал.

ІУ. РЕФЛЕКСІЯ.

Скласти “Сенкан” до вивченого матеріалу.
1 рядок – іменник (1 слово)
2 рядок – прикметник (2-3 слова)
3 рядок опис дії (3 дієслова)
4 рядок – фраза, яка передбачає особисте ставлення до теми (4 слова)
5 рядок – синонім до іменника в 1 рядку.
Галицько-Волинське князівство
Найсильніше і найбільше
Приєднало, згуртувало, продовжило традицію Київської Русі
Захоплюємося мужністю, мудрістю, рішучістю князя Романа Мстиславовича
Українська держава
Підсумки уроку проводиться  за запитаннями, які були сформульовані на початку уроку.
 
V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати §20.
1 група – Дати відповіді на питання № 11,12 (с. 123)
2 група – Скласти історичний портрет Романа Мстиславовича, використавши матеріал підручника; додаткові джерела та літературу.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Дистанційне навчання

Матеріали для дистанційного навчання можна знайти тут! Постійне покликання на уроки   https://meet.google.com/any-grgv-irg Відповіді на...